El govern del PSOE a l’Aragó rebutja l’oficialitat del català a la Franja de Ponent

Només el castellà serà llengua oficial a l’Aragó. Els veïns de Saragossa, on resideix la meitat de la població aragonesa, tindran els mateixos drets lingüístics que fins ara. La llei rebutja l’oficialitat del català i l’aragonès.

02.07.2009 – 17:10 – Països Catalans

La proposició de llei es basa, alhora, en la “voluntarietat”, ha dit a cada moment Franco, que ha subratllat que en cap cas s’obligarà  cap aragonès a utilitzar ni estudiar aquestes llengües. Així, l’ensenyament de l’aragonès i el català en centres escolars sempre serà voluntària i només s’impartirà a les zones d’ús predominant o històric, tot i que s’integrarà al currículum dels alumnes que la cursin. Franco ha subratllat que de cap manera es legisla a d’altres comunitats, al·ludint al fet que es regularà l’ús i la protecció de la llengua catalana a Aragó al marge de la política lingüística d’altres comunitats.

En roda de premsa, ha explicat que l’objectiu del PSOE és elaborar un text que permeti arribar a un acord més ampli i ha reconegut que “hi haurà grups o associacions que diran que és tèbia i d’altres diran que és massa”. “L’únic que fa la proposició de llei és reconèixer la realitat existent”, ha continuat Franco, que ha insistit que “la llengua que es parla a tot el territori aragonès és el castellà”, a la qual cosa ha afegit que les llengües que necessiten protecció són l’aragonès i el català.

El portaveu socialista ha al·ludit a la creació d’un consell assessor en matèria lingüística, que tindrà caràcter consultiu i haurà de promoure “coses fonamentals”, com quina serà l’autoritat científica per a la normalització d’aquestes llengües i ha recordat que tant l’aragonès com el català tenen diverses modalitats. Aquest Consell estarà nomenat per 15 membres, nomenats a parts iguals pel govern autònom, la Universitat de Saragossa i el Parlament autònom, sempre professionals de reconegut prestigi en l’àmbit de les lletres, la filologia i el dret.

Reportatge sobre la llengua catalana a la Franja de Ponent (Caçadors de Paraules – TV3)

Una resposta

  1. La cuerda entre Aragón y Cataluña se continúa tensando.

    Está muy bien eso de amar lo propio, defenderlo, trabajar por mejorarlo, administrar los recursos propios, disfrutar con el folklore, guardar las tradiciones que merezcan ser guardadas, y recordar a los antepasados.
    Pero si para ello hay que denostar lo del vecino e incluso pisotear o quemar sus símbolos, oiga, pues mire, no.

    Aragón no quiere seguir aceptando que “los problemas de identidad de Cataluña” los tengan que asumir el resto de las comunidades.

    La cultura de un pueblo no puede forjarse con el saqueo de la cultura de otro.

    La invención de una historia de Cataluña, (impunemente adulterada), por determinados círculos políticos (y, lo que es peor, sociales y culturales) a costa de Aragón.

    ¿Cómo se puede reclamar el respeto a la cultura catalana y al mismo tiempo expoliar el patrimonio cultural aragonés?

    ¿Que pintan las obras aragonesas en un museo que se autodenomina “nacional” de Cataluña?

    Recurso de inconstitucionalidad al estatuto catalán por pretender apropiarse de parte de los fondos comunes del Archivo de la Corona de Aragón.

    El deseo anexionista que acecha a la zona oriental de Aragón. El nacionalismo catalán ha aterrizado en suelo aragonés, campañas “culturales” con dinero público llegado desde Barcelona, fomento del sentimiento “nacional” en estas comarcas que pretenden como catalanas.

    Publicaciones subvencionadas por la Generalitat en las que aparecen las comarcas orientales de Aragón como «Franja de Ponent» de Cataluña. Este concepto figura incluso en documentos oficiales del Gobierno catalán.

    Llevan tiempo intentando gestionar el Ebro, para seguir fomentando el ritmo insostenible del crecimiento del área metropolitana de Barcelona, (proyecto de interconexión de redes) y lograr que esa comunidad gestione la parte catalana de la cuenca en detrimento de otros territorios, como Aragón.

    Intento de catalanizar las modalidades lingüísticas del este de Aragón, siendo que dichas modalidades lo que necesitan no es una norma ajena sino una propia.

    Los intentos de más trasvases, en la actualidad, el Ebro ya realiza tres trasvases a Cataluña.

    Cataluña contraprogramando siempre que nuestra comunidad presenta un nuevo proyecto a los enlaces transpirenaicos de Aragón hacia Francia.

    Que la Generalitat trate de modificar la dotación presupuestaria que recibe por la atención sanitaria valiéndose de la salud o la enfermedad de miles de aragoneses como moneda de cambio.

    Las ciudades de Jaca, Huesca y Zaragoza, con el apoyo del Gobierno de Aragón, deciden el 8/10/2009 concurrir a los Juegos Olímpicos de Invierno de 2022.
    Nos hubiera gustado tener el apoyo a nuestra candidatura de Cataluña, pero en vez de eso… 13/1/2010 candidatura de Barcelona a los juegos olímpicos de invierno de 2022.

    Las instituciones catalanas no son capaces de entender que los aragoneses también tienen “sensibilidad” con sus cosas.

    Ser anticatalanista no es ser anticatalán.

    Soy anticatalanista, postura tan lícita como la contraria, ustedes me sabrán perdonar.

Deixa un comentari