Un llibre sobre el prestigiós fotògraf Jean Dieuzaide recull imatges inèdites de Girona

L’últim volum de la col·lecció Girona Fotògrafs descobreix la relació de l’artista de Tolosa de Llenguadoc amb la ciutat

.

25/12/09 02:00 – GIRONA – CARLES RIBERA

ean Dieuzaide (1921-2003) està considerat un dels fotògrafs més destacats del segle XX a Europa. Una laboriosa recerca de l’arquitecte Bernat Catllar ha permès localitzar al fons de l’artista a Tolosa de Llenguadoc imatges de Girona captades per la càmera de Dieuzaide, i documentar la seva participació en un sorprenent saló internacional de fotografia organitzat a la grisa i negra ciutat del 1954. En aquest concurs, precisament, el francès va presentar per primer cop en públic el conegut retrat de Dalí sortint de l’aigua, juntament amb setze imatges més de diversos gèneres i paisatges espanyols. Aquest material, acompanyat d’un estudi acurat i de textos del mateix Dieuzaide, es recullen al volum editat per l’Ajuntament i Rigau Editors en la col·lecció Girona Fotògrafs.

«He passat cap al tard per Girona, però he quedatfrapat per la bellesa de les rives de l’Onyar fins i tot de nit, car es destaca contra el crepuscle, des del pont de pedra, l’alta silueta de la catedral i de l’església de Sant Feliu, i passejant-me de nit per aquesta ciutat, només de passar sota el portal de Sobreportes em vaig sentir passant pels murs de Sant Feliu com un heroi de Victor Hugo.» Aquest text de Jean Dieuzaide acompanyava una de les disset imatges presentades al saló internacional de Girona del 1954 i demostra la impressió que va causar la ciutat a un fotògraf que havia voltat part de l’Estat (especialment el sud), retratant el tipisme espanyol d’una manera, però, gens tòpica. La fotogènia gironina va fer que Dieuzaide tornés a passar altres cops per la ciutat càmera en mà, captant unes imatges inconegudes durant dècades.

Descobriment a Tolosa

La recerca sobre la «pista gironina» de Dieuzaide va començar l’any 2005 arran d’una exposició de fotografia abstracta sobre aquest artista al Col·legi d’Arquitectes gironí, comissariada per Bernat Catllar. L’arxiver municipal, Joan Boadas, va intuir que un fotògraf de Tolosa de Llenguadoc que havia visitat l’Estat, i que se sabia que havia fet reportatges sobre el gòtic i el romànic, era probable que hagués estat a Girona ni que fos de passada. Es va començar una recerca facilitada pel fet que Bernat Catllar residia a Tolosa i havia conegut el fotògraf, mort el 2003, i a la seva vídua, Jacqueline. Així, en el fons de l’artista es van trobar una bona quantitat d’imatges captades a la ciutat en diverses visites entre els anys 1951 i 1970, documents extraordinaris per resseguir les darreries d’una Girona de carros i tartanes i patis d’escola al carrer.

El «Salón Internacional de Fotografía», a la Girona de l’any 1954

Una de les revelacions més sorprenents de la recerca és la participació de Dieuzaide en el IV Salón Internacional de Fotografía de Gerona, l’any 1954, una mostra concurs que Joan Boadas qualifica de «raig de llum en la Girona fosca del franquisme». El saló el va organitzar el Fomento del Turismo, però el va impulsar l’Agrupación Fotográfica de Gerona y su Província i, especialment el seu president, el tinent coronel de la Guàrdia Civil Manuel Chamorro, que va veure en aquesta iniciativa una bona eina de difusió de l’aleshores incipient turisme. Dieuzaide va presentar a concurs 17 instantànies, sota l’epígraf de Bel Espagne, només una de les quals corresponia a Girona, una vista de les cases de l’Onyar. Entre la resta de fotos hi havia el fruit d’una sessió de dues hores amb Dalí a Portlligat i una altra imatge mítica de la fotografia mundial, la Gitane du Sacromonte. El francès va obtenir un accèssit i un primer premi en dues de les cinc categories.

El fotògraf lluminós

Dieuzaide va firmar les primeres fotos amb el pseudònim de Yan, a causa del rebuig d’aquest art per part de la seva família burgesa. Va començar a ser conegut arran d’un retrat a De Gaulle acabada la Guerra Mundial. Va fer nombrosos viatges a Espanya i Portugal per encàrrec de l’editor Arthaud. Els seus reportatges, qualificats de« lluminosos i sensuals», els feia amb una Rolleiflex, amb format 6×6. A finals dels anys seixanta es dedica a l’abstracció. Mor a Tolosa el 2003.

.

Compartir:Digg! Reddit! Del.icio.us! Mixx! Google! Live! Facebook! Technorati! StumbleUpon! Simpy! Yahoo! Wikio Meneame Barrapunto.com webeame.net Twitter La Tafanera

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: