Qui vol pagar per llegir la premsa digital?

Després de la crisis estesa el 2009 la premsa digital va a les pelpentes, a falta de verdader model econòmic viable. Generalment, els títols que subsisteixen, se bé amb pèrdues econòmiques, tenen parent tradicional, fet amb tinta i paper..

Divendres, 23.4.2010. 21:00h

Dos exemples recents tendeixen demostrar que el sistema «Pay Per View», que funciona per a la televisió, imposant l’accés de pagament a programes a la carta, no funciona per als articles de la premsa digital. L’accés tarifat funciona per a la música i el vídeo, però la lectura de continguts periodístics sedueix força poc els consumidors. Als USA, un 80% dels lectors es declaren poc preparats a pagar per consultar notícies a través d’Internet, segons una enquesta molt seriosa, realitzada al mes de gener pel grup Project For Excellence in Journalism (PEJ). Entre les 2000 interrogades sobre aquesta qüestió, un 82% donaria l’esquena a llur digital habitual si l’accés en fos de pagament, i en llestarien un altre, d’accés lliure. Paral·lelament, un altre estudi americà, aquest internacional, confiat al mes de març al GfK Custom Research, per part del Wall Street Diari, reforça la idea que una informació de pagament, acceptada per als diaris tradicionals, amb tinta i paper, no ho a la pantalla. Aqueix estat concret de la realitat, que contempla 17 països, situa l’Estat francès al rànquing 17 en matèria de ganes de pagar per informar-se. Últimament, un 89% dels ciutadans francesos consideren que els continguts i les notícies han de ser de franc a Internet, i amb una concepció molt estatalitzada dels esperits, una gran proporció d’irreductibles, que arriba a representar un 50% dels internautes francesos, s’oposa a la idea que la publicitat, inclosa en els continguts, sigui la solució a la gratuïtat.

Quins recursos econòmics tindrà la premsa digital ?

En el fons, la gran revolució del periodisme lliure a Internet ha fet llufa, ja que només els grans diaris, que tenen edició de paper, continuen sent capaços d’editar una versió web, més o menys encertada, però sempre esquifida, en format gratuït, comparat amb llur versió primera. Ara bé, fora d’algunes excepcions per cada territori, la tònica general és una manca de confiança del lector en relació amb la publicitat a Internet, que condiciona l’existència de nombroses publicacions digitals. L’estudi americà del PEJ planteja així la gran pregunta «com finançar el periodisme digital» i respon amb una dada catastròfica: la minva dels ingressos publicitaris a Internet. Actualment, els missatges encastat a les pàgines passarien inadvertit per a 80% dels internautes, tot i que la tendència iniciada el 2007 anunciava la transferència dels anunciants, de la tinta cap als píxels. El temps hauria fet la resta de la feina, en una mera revolució del nostre temps. Es tracta d’una errada fugaç o definitiva? El desinterès envers la publicitat a Internet, el mercat de la qual va recular el 2009, per primera vegada des de 2002, el rebuig als lectors al moment de retribuir, a través de la lectura, els periodistes o assimilats, poden amenaçar tant la informació com els informadors. I el Project For Excellence in Journalism, visiblement inquiet, precisa en el seu informe que el retrocés citat es produeix «en part per causa de la recessió», però que es podria tractar d’una tendència « estructural i permanent». Segurament la indústria de la informació digital s’haurà s’enfrontar a una nova revolució, la segona des de la del seu naixement. Aquesta vegada, es tracta de supervivència, independentment de l’èxit de les pàgines web d’informació, que tot sovint assoleixen audiències envejables, tot i una baixada de llurs guanys.

.

Martin Casals

Permalink: www.la-clau.net/media/

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: